2015. július 14., kedd

Tapasztalataim az online figurás boltokkal - Bazi poszt

Túl vagyok már jópár figura megvásárlásán, lemondásán, rendelés átadáson és átvételen, törölték már néhány rendelésemet is, úgyhogy most már van egy kis rálátásom a dologra.
Viszont az előfordulhat (sőt, ahogy olvasgatok erről, sokszor előfordul), hogy az ügyintézők ugyanolyan ügyekben máshogy döntenek. Azt is jó tudni, hogy néha a boltok személyenként máshogy döntenek, de nem tudom, ez miért van így. Valószínűleg munkatárs vagy kedv kérdése. Röviden ez annyit jelent, hogy míg XY-nak elfogadták a kérését rendeléstörlésre, másnap egy másik regisztráltat ugyanezért törölnek. Szeszélyesek :D

Mielőtt belemerülök az online boltok elemezgetésébe, megemlíteném, hogy néhány figumat magánszemélytől vásároltam, és az eddig mindig jobban megérte. Szóval érdemes nyitott szemmel járni, mert hét-nyolc évvel ezelőtt kiadott figut is be tudtam így szerezni. Hozzáteszem, hogy ezek mindig nagy véletlenek :D Ilyen például Konoe, akit az animepiacon találtam, Yurit és Benkeit a Mangafan fórumon vadásztam, Flynn pedig vaterás szerzemény :D De mondom, ezek mindig váratlan üzletek olyan figurákkal, amikre régóta vágyom. Azokat meg nem hagyja csak úgy ott az ember :D


A felsorolt online boltokat azért választottam magamnak, mert mindegyik engedélyezi a későbbi fizetést,  szóval perkálni elég megjelenéskor is. Ez nekem hatalmas dolog, mert van idő félretenni és számolgatni.
Na akkor most röviden arról a néhány boltról, ahol eddig megfordultam.
HLJ: a régebbi kiadású Natsume figurát például tőlük rendeltem, és nem volt semmi gond, bár ez
http://toyboxdx.com/brog/?m=200401
évekkel ezelőtt volt. A posta nem különösebben drága náluk, de sajnos nem vállalják egyedi érték feltüntetését a dobozon. (Lentebb leírom, hogy ez pontosan mit is jelent.)
Tavaly nyáron tőlük rendeltem meg a Free!-s fiúkat, de pont emiatt meggondoltam magam, és egy svéd lánynak passzoltam át a megrendelést. Sajnos egyikünk sem tudta, hogy ez mekkora tortúra lesz... A címet hajlandóak voltak megváltoztatni, de a nevet sehogy sem akarták. Így hát hiába írtam hivatalos levelet, küldtem el a személyim fénymásolatát, de még a HLJ megnyithatatlan csatolmányát is a svéd postára, nem adták ki a csomagot. Egy héttel később a doboz visszarepült Japánba, a HLJ pedig már sikítva menekült a leveleim elől :D Mivel a figurák akkor már elérhetetlenek voltak - hiába, népszerű darabok - a svéd lány inkább kifizette még egyszer a postát, és ím, nevével a dobozon, végül megkapta a fiúkat. Na ezt is úgy, hogy a HLJ-nél valaki személyesen kézzel ráírta a nevet a dobozra. Huh, kegyetlen menet volt.
Amúgy ők engedik, hogy néhányszor töröld a rendelésed, de akkor jobbnak láttam segíteni valakinek, aki lemaradt az előrendelésről. Nem hiszem, hogy a közeljövőben rendelek majd tőlük. Jó, a kommunikációval nem volt gond, de a dupla posta szerencsétlen csajnak, elég kegyetlen volt.

AmiAmi: egyesek szerint drága. Egy kicsit magasabbak az áraik, de nem ezrekkel. Nincs velük gondom, de ők sem vállalják be az egyedi érték feltüntetését a dobozon. Így nálam ők is kiestek, bár most kénytelen vagyok Rent tőlük rendelni, ugyan is a BIJ-ről törölték a rendelésem (részletek a BIJ-nél). Szóval most majd kiderül, hogyan csomagolnak, és mennyire lesz vészes a posta. Sajnos náluk nem lehet tudni, mennyi lesz a postaköltség, csak a megjelenéskor.
Amikor rájöttem, hogy mégsem szeretnék tőlük figurát, el kellett passzolnom egy csomó rendelést, de sajnos nem mindegyiket sikerült. Eddig viszont nem történt semmi, csak simán törölték a nem fizetett rendeléseimet, és ugyanúgy rendelhettem tovább. Valószínűleg ez azért van így, mert a rendeléseim másik felét sikeresen elpasszoltam, szóval nem okoztam nekik veszteséget :D A rendelések átadásával semmi gondom nem volt, egyszerűen beregizem az új címet és nevet a fiókomba, és saját magam intézem el. Egyszerű és nagyszerű.
Most például azért van náluk rendelésem, mert biztosra akartam menni (N-Y-on és AmiAmin is megrendeltem Kogitsunemarut). Tartalék online bolt :D

Nippon-Yasan: rengeteg rémhír terjed róluk, hát én még nem kaptam csomagot tőlük. Majd most, amikor megjön Rin :D Állítólag rémesen csomagolják a figurákat, sokan kaptak már sérült dobozt tőlük. Sőőőt, párszor előfordult az is, hogy hamis figurát küldtek a vásárlóknak eredeti áron. Horror a négyzeten. Ezektől a dolgoktól mondjuk nagyon parázom, de remélem az évek alatt azért megjavultak.
A rendelés átpasszolás nem nagy ügy, szintén hozzáadod az új címet a fiókodhoz, és szólsz nekik, hogy cseréljék ki. Persze ezt úgy teszik, hogy az összes rendelésednél lecserélik a címet, nem is értem miért. Így nagyon kell figyelni, nehogy a kövi fizetésednél máshova postázzák a cuccot - fizetés után szóba se állnak veled, ha változtatni akarsz valamin. A másik, amit tudni kell, hogy nem küldenek mailt PayPal linkkel, csak egy figyelmeztetést kb három nappal a fizetési határidő lejárta előtt. Náluk csak a fiókodból tudsz PayPal felületre eljutni, így egy átadott rendelésnél nem az van, hogy simán elküldöd a linket a másiknak, hanem ő kell belépjen a fiókodba. Igen, elég kockázatos (legalábbis én nem találtam más megoldást...). Ezzel pedig csak óvatosan.
Rendelés törlést elvileg nem engedélyeznek, de nekem például nem törölték sem a fiókom, sem pedig a többi rendelésem, amikor nem fizettem ki Asbelt. Azt olvastam viszont, hogyha szólsz nekik, hogy töröljenek valamit, akkor kitörölnek a föld színéről is :D Érdekes hozzáállás :D Többször azért nem érdemes sunyulni a rendelésekkel, mert tényleg törölnek.
A Nippon-Yasan engedélyez egyedi értéket a dobozon, csak szólni kell nekik. Így jelenleg náluk van az érvényes rendeléseim nagy része. Meg kell jegyeznem azt is, hogy hiába tudod előre a postaköltséget, a figura megjelenésekor megváltoztathatják, és néha meg is teszik.

BIJ: abszolút kedvencem. Annak ellenére is, hogy rengeteget vásároltam már náluk, de egyetlen nem fizetés után kitörölték az összes előrendelésem. Elvileg szerencsés vagyok, hogy a fiókom megmaradt, de annyi vásárlás és könyörgő levél után ez azért mégis kegyetlen volt. Emiatt kellett megrendelnem Rent az AmiAmiról, mert már csak ott volt elérhető :/
A címcsere náluk nem nagy szám, szintén csak beregisztrálod az új címet, szólsz nekik (úgy emlékszem), és ők megváltoztatják. Mindezt viszont jóval a figura kifizetése előtt kell megtenni, ugyanis hajlamosak nagyon lassan reagálni, ráadásul elég morcosak is az ilyesmivel kapcsolatban.
Náluk is kérhető az egyedi érték feltüntetése, a rendelésed alatt található kis rublikába kell beleírni (és minden más kérdésedet is a rendeléssel kapcsolatban). Elég egyszerű. Mindezt persze fizetés előtt. A csomagolásuk szuper biztonságos, és már az előrendelésnél tudni lehet a postaköltséget.

Ebay: mindenki csak a maga felelősségére. Kockázatos lehet ebay-en figurát vásárolni, mert kb bootleg paradicsomnak minősül. A legnépszerűbb figuráknak most már egyre gyakrabban jelenik meg a kínai (azaz hamis) változata, de szerencsére ezt többnyire fel is tüntetik az eladók. MFC-n amúgy megtalálható a bootleg eladók listája, és a figurák profiljához is azonnal felkerülnek a fotók a hamisítványokról.
Bevallom, 2007 környékén három figurát is onnan rendeltem, de akkor még iszonyú kezdő voltam. Szerencsére nem virágzott a bootleg piac, úgyhogy nem nyúltam mellé. Az első Konoe figurám,
http://myfigurecollection.net/blog/10243
Elwing és Lion is onnan származik (jaj, akkoriban milyen olcsók is voltak!)
Tavaly nyáron viszont kockáztattam egy kicsit, és lecsaptam egy aukcióra. Katsurát egy ausztrál lánytól vettem, és nem bántam meg. Mivel használt volt, jóval olcsóbban árulta, ráadásul a saját fényképeit tette fel róla (ez marha ritka ebay-en), és a visszajelzések is meggyőzőek voltak. Meg ugye a levelei alapján tök normális gyűjtőnek tűnt.
Ja igen, ami nagyon fontos: mindig meg kell nézni az eladók értékeléseit, ott sok mindenre fény derül. Én viszont azt mondom, hogy csak akkor vásároljon bárki is ebay-ről, ha 100%-ig biztos a dologban. Ha olyan figurát keresel, amit évekkel ezelőtt gyártottak, akkor az első gondolatod a MFC piactere, a fórumok és az online boltok használt termékei legyenek. Előbb-utóbb MINDEN figura felbukkan, csak türelmesnek kell lenni. Meg nem is tudom, ki fizet 90 ezer forintot egy Momohiméért, vagy 120 ezret egy Aobáért....

***

A fentebb említett speciális/egyedi érték a dobozon azt jelenti, hogy megkérheted a boltot, hogy olyan összeget írjanak a dobozra, amilyet csak akarsz. Ez tehát azt jelenti, hogy a BIJ és a N-Y is ráírja a kért értéket a csomagokra, szóval hiába van egy 30 ezer forintos figura a dobozban, az áll rajta, amit kérsz, tehát lehet akár kétezer jen is. Persze, ha eltűnik, vagy megsérül a csomag, akkor a feltüntetett összeg alapján kapsz kártérítést. Szívás.
Tudni kell azt is, hogy ez nem legális, és azért létezik, hogy elkerülhesd a vám vérengzését. Sajnos, ha egy nem EU-s országból rendelt csomagod értéke egy bizonyos összeg felett van, akkor kiküldenek egy levélkét, hogy tejelj. Nem is keveset.

Bemásolok néhány infót, ami a figurás csomagokra és a gyűjtőkre (magánszemélyre) vonatkozik:
  • Az EU-ból csomagban érkező ajándék értéktől függetlenül vám- és adómentes, de az EU-n kívülről jövő után - értékhatártól függően - kell fizetni. Az EU-n kívülről érkező csomag vámja és adója attól függ, hogy a feladó magánszemély, vagy cég. Angol internetes kereskedőtől megrendelt, de Kínából érkező csomag tartalma unión kívülinek számít.
  • Ha cég a csomag feladója (tehát például a BIJ):
    Amennyiben cég - általában csomagküldő - a feladó, akkor a küldemény a magyar magánszemélynél 22 euróig vám- és adómentes, 22,1-től 150 euróig csak a 27 százalékos áfát kell fizetni, efelett már a kereskedelmi vámtarifa szerinti vám és a 27 százalékos áfa terheli a küldeményt.
Forrás: link
150 euro felett pedig még brutálisabb. Pöff.

Tehát, ha teljes ár van a dobozon, akkor nagyon megszívod, mert a vám garantáltan behúzza. Képzeld el, ha egy 30 ezer forintos figurára még 8100 (27%) forintot is rá kell fizetned a vámnak. Ez már elég kemény kiadás...
Így sokan azt csinálják, hogy 22 euro alatti összeget kérnek a dobozra (persze jenben), és akkor nagy valószínűséggel a doboz elkerüli a vámot. Persze vannak furfangos vámosok, és egy-egy céglogót már felismernek. Felfigyelnek még a dobozok méretére és arra is, ha valamit EMS-sel adtak fel. És akkor nagyon megszívod, mert kérik a papírkákat, amin ugye más összeg szerepel, így lebukhatsz. Persze ezt is meg lehet oldani néhány kattintással, de az bizony szintén illegális. Szóval itt a buktató. Nagyon észnél kell lenni.
Én például annyira befostam Benten rendelésénél, hogy azt kértem, ne írjanak rá speckó értéket, mert a mérete miatt tuti lebukna. Én pedig nem szeretnék papírokkal ügyeskedni... Mindennek ellenére megváltoztatták az összeget, így átment a vámon. Csodálkoztam is, meg paráztam is rendesen, de végül nem történt baj. Úgyis ott lett volna a levél, hogy én teljes összeget kértem rá (ezzel nyugtattam magam :D).
Na amíg én ezekre a dolgokra rájöttem, meg másokat kifaggattam, megőszültem. Miért ilyen bonyolult ez is? :/



Mindezzel kapcsolatban pedig az a tanulság, hogy minden regisztrálás, gombnyomás, vagy levélváltás előtt utána kell járni a dolgoknak, és tudnunk kell, mit vásárolunk és mit vállalunk vele. Legyen szó online figurás cégről vagy a vámról, egyik sem játék.

A fent leírtak nem tanácsok, ajánlások vagy reklámok, semmit se vegyetek készpénznek, míg ti magatok nem jártatok utána. Ezek az én tapasztalataim és összegyűjtött infóim, szóval nem biztos, hogy a ti esetetekben is így történne, vagy működne a dolog.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése